zondag 5 april 2015

TIRAMISU

Zaterdag is meestal een bak-dag. Gisteren had ik tiramisu gemaakt, het is geen klassieke tiramisu recept, maar wel eentje die best lekker is. Ik maak al jaren mijn tiramisu op deze manier. Het is snel klaar maar ook snel op!
Benodigdheden:
  • 3 eiwitten
  • 3 eetlepels suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 350 gram mascarpone
  • Pak lange vingers
  • 300 ml sterke koffie (oploskoffie, senseo, espresso, wat je zelf lekker vindt.)
  • 2 eetlepels cacao

Bereidingswijze: 

  • Zet alvast de koffie klaar zodat het kan afkoelen. Gebruik een brede kom of een diep schaaltje zodat je makkelijk de lange vingers erin kunt dippen.
  • Klop de eiwitten met de suiker au bain marie (in een kom -  in een pannetje met heet water). Voeg in gedeelten de vanillesuiker. Als het stijf is stop je met kloppen. Meng dan de mascarpone goed door het geklopte eiwit.
  • Dip de lange vingers in de koffie en leg ze in je schaal. Maak ze niet te nat. Je kunt ze precies naast elkaar leggen maar ook met wat ruimte ertussen. Je kunt ook leuke glaasjes of ijscoupes gebruiken. 
  • Schep het mascarponemengsel over de lange vingers en leg weer een laagje lange vingers op je mascarponemengsel. Tenslotte eindig je met een laagje mascarpone.
  • Strijk de bovenkant glad, ik heb het een beetje grof gelaten omdat ik dat effect wel leuk vond.
  • Bestuif het licht met cacaopoeder, dit kan meteen maar dit kan ook vlak voor het serveren.

Laat het minimaal 2 a 3 uur opstijven in de koelkast.

Let op: op de een of andere manier dacht ik altijd dat je de eiwitten au bain marie moest kloppen, dit doe ik dus eigenlijk al jaren zo tot ik erachter kwam dat dit eigenlijk niet hoeft. Desondanks klop ik het nog altijd au bain marie.

Je kunt ook geklopte slagroom gebruiken als je geen rauwe eieren in je tiramisu wilt.


Geen opmerkingen :