donderdag 2 april 2015

AAN DE SLAG...IN JE VOORRAADKAST

Hoeveel voorraad hebben we eigenlijk nodig? Dit is voor ieder gezin natuurlijk anders. Heb je een groot gezin, ben je maar met zijn tweeën, krijg je vaak onverwachts bezoek? Iedereen doet op een andere manier boodschappen. Mijn manier wijkt denk ik een beetje af, wij doen 1 keer per 4/6 weken megaboodschappen dus sla ik net iets meer voorraad in dan een gemiddeld gezin waarschijnlijk doet, ik heb dus bijvoorbeeld een paar zakken soorten macaroni i.p.v. 1 gevulde pot en 1 zak in de voorraadkast. Verse groenten, fruit, vlees en zuivel halen we eens in de week.

Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om een voorraadkast in te delen. Wat voor mij belangrijk is dat ik in één oogopslag kan zien wat we in huis hebben en wat niet minder belangrijk is, dat ik niet zo veel tijd kwijt ben aan het herordenen. Mijn manier is alles indelen in mandjes. Mandjes geven een nette uitstraling, je hoeft niet lang ergens naar te zoeken en je bent minder tijd kwijt bij het opruimen van een kast. Je hoeft alleen de mandjes te verplaatsen en opnieuw te sorteren i.p.v. een hele plank vol met van alles en nog wat op je aanrecht te legen.

Twee maanden geleden heb ik foto’s van mijn keukenkast genomen, vandaag nam ik een kijkje voor jullie of dit systeem ook echt werkt. En ja, op een plank na hoefde ik niet iets speciaals te doen. Ik hoop dus dat ik je kan inspireren en de tijd zult nemen om je voorraden door te nemen en te controleren op de houdbaarheidsdatum, alles schoon te maken met een sopje en de boel te herordenen. Als je klaar bent zul je erg blij zijn met het resultaat: een overzichtelijke kast! Probeer tussendoor je kast wel bij te houden zodat je er lang van kunt genieten.

Een aantal tips:
  • Heb je veel kastjes in de keuken? Maak ze dan niet meteen allemaal leeg, wanneer ik de keukenkasten wil doen plan ik er per dag 1 a 2, je bent misschien wel een hele week bezig maar liever op een rustig tempo dan alles leeghalen en geen zin meer hebben om het af te maken.
  • Neem je voorraad door, zet alles wat bij elkaar zou kunnen passen in een groepje en plaats dit in een mandje.
  • Een mandje mag tot het randje vol zitten maar houdt het wel overzichtelijk.
  • Label je mandjes, schrijf met een stift op een wit etiket wat er in zit of print het uit.
  • Maak een extra mandje voor je kinderen, zo kunnen ze zelf (met toestemming uiteraard) iets lekkers pakken zonder je hele kast na te hoeven lopen.
  • Een open product voor gebruik en een dichte in de voorraadkast is meestal de norm.
  • Probeer bij te houden wat en hoeveel je ongeveer verbruikt in een bepaalde periode. Zo kun je onnodige aankopen beperken. Dit is niet alleen maar goed voor je portemonnee maar het scheelt ook kastruimte.
  • Houdt een boodschappenlijst bij, als iets op is, noteer het dan meteen. Zo voorkom je dat je in de supermarkt jezelf staat af te vragen of de suiker op is (je was een beetje lui om in de voorraadkast te kijken voor je vertrok) en de derde pak suiker aanschaft.
  • Koop geen dure mandjes, mijn mandjes komen deels van de Zeeman, ze waren een euro en ik heb ze echt al jaren! De mandjes van de snacks en koekjes zijn van de Carrefour.






Geen opmerkingen :