donderdag 26 maart 2015

AAN DE SLAG...IN JE OPBERGHOK

De meeste hebben waarschijnlijk onder de trap of in de gang een kleine opberghok. Persoonlijk vind ik om eerlijk te zijn een opberghok onder de trap een vrij onhandige ruimte. Nu is het natuurlijk ook zo dat je elke ruimte moet benutten, het zou dan ook zonde zijn als je dit niet zou doen. In Nederland had ik er een in de keuken. Een rommelige ruimte die totaal niet past bij de rest van je huis. Op de een of andere manier trekt het rommel aan en kun je kort na een (intensieve) opruimactie weer van voor af aan beginnen met sorteren, opruimen en weggooien. 

Het ordenen van je opberghok moet niet alleen voor het oog zijn maar moet ook leiden tot een praktische doeleinde. Iedereen in huis zou precies moeten zien of weten waar iets ligt zonder alles ondersteboven te halen. Zoektochten worden verleden tijd en het netjes terugleggen van iets wordt aantrekkelijker omdat alles een eigen vaste plekje heeft!

Het begint met sorteren. Een vervelende klus die wel een dag in beslag kan nemen. Maar als alles eenmaal gesorteerd is kun je diep ademhalen want het ergste is namelijk voorbij en het einde is bijna in zicht.

Ik heb eerder laten vallen dat ik een mandjes-gek ben, ik heb dus ook gewoon mijn bakken van de Action die ik in de schuur had, meegenomen. De rest heb ik in Marokko gekocht. Bij de Marjane heb ik stellingkasten kunnen vinden die precies in mijn opberghok passen. Noteer op papier wat voor bakken je gecreĆ«erd hebt zodat je er labeltjes voor kunt maken. Je kunt witte stickers gebruiken en met een stift noteren wat er in welke bak zit. Zelf vind ik het mooier om stickers uit te printen.

Zorg voor een rustige en logische indeling. Wat je vaak gebruikt zet je voor of in ieder geval binnen handbereik en wat je minder vaak nodig hebt kan achterin. Voorraden houdbare voedselwaar bewaar ik in een keukenkast. Zo blijf je zien wat je aan voorraden eten in huis hebt en je niet van alles moet weggooien omdat het over datum is. Ik heb nu vooral schoonmaakmiddelen, pakken drinken en houdbare melk in mijn opberghok. 

Je hoeft voor een metamorfose niet veel uit te geven, een bezoekje aan de Action zal heel wat opleveren, ook bij de Ikea kun je voor een nette prijs niet alleen mooie bakken scoren, maar ook stellingkasten. Ga voor neutrale kleuren mandjes en bakken, zo zorg je er voor dat een kleine ruimte niet alsnog rommelig en vol lijkt. 

Het zal natuurlijk niet eeuwig netjes blijven, maar je kunt er een lange tijd mee vooruit. Nu hoef je het minder vaak intensief aan te pakken en dat is waar we het voor doen! 

Ik heb geen schuur, daarom heb ik alles in 1 ruimte onder mijn trap.




Inhoud van de lade "vaatwasser"