zondag 22 maart 2015

A CLEAN HOUSE IS A HAPPY HOUSE

Nu de kinderen wat ouder zijn is het niet meer dan redelijk dan dat iedereen een steentje bijdraagt in het huishouden. Alleen wij vrouwen willen natuurlijk dat het goed gebeurd zodat het niet opnieuw gedaan hoeft te worden. Ik heb daarom kaartjes gemaakt met alle ruimtes in huis - per verdieping met alle mogelijke klusjes. 

Zo weet elk gezinslid in huis wat er in elke ruimte moet gebeuren. Ik heb de kaartjes uitgeprint, geplastificeerd en geknipt, gaatje er doorheen met een perforator en allemaal per verdieping bij elkaar door een ringetje. In de keuken hangen ze op een prikbord. Doordat ze geplastificeerd zijn kun je met een whiteboard stift een vinkje plaatsen (bij een uitgevoerd klusje) en later gemakkelijk weg vegen.

Om een voorbeeld te noemen: de kinderkamers! De kinderen hebben allemaal een eigen kaartje in hun kamer, zo weten ze precies op welke volgorde ze het beste hun eigen kamer kunnen opruimen. We beginnen met het opmaken van het bed, daarna alle rommeltjes opruimen want zodra dit uit het zicht is kunnen ze hun ladekast afnemen, kapstok doornemen, om uiteindelijk bij de vloeren te eindigen. Jong geleerd is oud gedaan!



Voor mezelf is dit om eerlijk te zijn ook een stok achter de deur, vaak krijg ik niets uit mijn handen doordat ik gewoonweg niet weet waar ik moet beginnen in een kamer die op zijn kop staat. Als ik eenmaal op volgorde aan de slag ga, gaat het meteen wat sneller. 

Call me crazy maar het werkt! 


Heb je interesse in de kaartjes, laat het me weten!