zaterdag 21 maart 2015

EEN BEGIN MAKEN - HET ORDENEN VAN JE HUIS

Het huishouden, je gezin, je werk of studie – ordenen is voor mij één manier om dit alles vlekkeloos te laten verlopen. Het doel is niet om een huis te creëren waar niet geleefd mag worden, het doel is om een georganiseerde basis te vormen die functioneel is voor het hele gezin.

Bij de een is het doen van het huishouden een piece of cake terwijl de ander achter de feiten blijft aanlopen. Het huishouden blijft in ieder geval hoe je het wendt of keert een gebed zonder einde, althans dat denken we, daarom vind ik het erg leuk om oplossingen te bedenken voor dingen die nooit lijken te willen stoppen. Opeens heb ik het! Soms denk ik, dat ik daar nooit eerder op gekomen ben! Een goed systeem bedenken scheelt een hoop ergernissen en tijd en dit vooral als je ook denkt te vinden dat je niet voor het huishouden gemaakt bent!  



Persoonlijk ben ik iemand die van lijstjes maken houdt, voor alles kan ik wel een planning verzinnen, of ze wel of niet heel nauw nageleefd worden is een tweede maar over het algemeen houd ik me voor 90% aan mijn lijstjes. Het maken van een schema kost tijd, elke week een nieuw schema maken is niet altijd haalbaar en kan er voor zorgen dat je het na 2 keer niet meer doet omdat je er niet aan toekomt, het vergeet of zelfs niet meer nuttig vindt. Het beste wat je kunt doen is een periodieke schema maken die niet alleen haalbaar is maar ook praktisch. 


Kritisch door je huis kijken is erg belangrijk om te kunnen ordenen. Als je besloten hebt dat het toch echt anders moet dan ben je belandt op de moeilijkste punt van het geheel: je huis rommelvrij krijgen en alles een vaste plek geven. Jouw nieuwe project zal moeten beginnen met het wegdoen van spullen die je niet gebruikt of nodig hebt. Je sorteert wat je wilt houden, wat je weg kunt geven, wat je op marktplaats kunt zetten en simpel wat weggegooid mag worden. Het kost erg veel tijd maar het is zeker de moeite waard. Begin niet meteen door het hele huis in een keer aan te pakken, kamer per kamer is een goed begin. Concentreer je niet op wanneer je het eindresultaat zult behalen, maar juist op de vooruitgang.

Wat je uiteindelijk wilt bereiken is overzicht in je huis én leven. 

Geen opmerkingen :