dinsdag 7 april 2015

AAN DE SLAG...IN JE KLEDINGKAST

Het begint al aardig wat warmer te worden in Marokko, tijd dus om wat luchtigere kleding tevoorschijn te halen en de winterkleding weg te stoppen.

Deze stapel mag weg - we hebben weer kastruimte!
Het klinkt zo simpel – kledingkast opruimen, maar het moeilijkste aan opruimen is beginnen.
En vooral als je een gezin hebt, want je moet niet alleen die van jezelf doen, maar ook van je hele gezin! In mijn geval heb ik 4 kledingkasten die ik mag uitpluizen, sorteren en herindelen. Inmiddels heb ik al drie kledingkasten achter de rug, nog 1 te gaan! 

Een kledingkast opruimen neemt wat tijd in beslag, zeg maar gerust een hele middag. Kies daarom een goed moment waarin je ongestoord aan de slag kunt. Zo voorkom je dat je met een berg kleding zit die je  niet hebt af kunnen maken.

Ter voorbereiding zorg je voor wat schoonmaakspullen, vuilniszakken, kledinghangers en mandjes. Haal je kledingkast helemaal leeg en maak het schoon met een sopje. Gebruik de stofzuiger als je last hebt van veel stofnestjes. 

Het echte werk kan beginnen! We gaan drie soorten stapeltjes creëren op de grond: weggooien, weggeven en opruimen. Op de grond heb je ruimte en is het overzichtelijker.

Nu ga je beginnen met het sorteren. Verwassen en versleten kleding kan bij weggooien, zo ook alle oude ondergoed en oude sokken. Kleding die je vaak draagt, leg je natuurlijk bij opruimen. Kleding die je lang niet gedragen hebt zijn twijfelgevallen. Vaak wordt er bij niet gedragen kleding een criterium van 1 a 2 jaar gebruikt. De kans is dus klein dat wat je zo lang niet gedragen hebt, je ooit nog eens zult dragen. Het kan nu te klein zijn, het is niet meer in de mode of het was gewoon een miskoop. Waarschijnlijk is er niets mis mee dus kun je er vast iemand anders blij mee maken, dit kan dus op stapel "weggeven". Kledingstukken met een emotionele waarde kun je in een geschikte doos wegzetten in je kast waar het niet in de weg staat. 

Dan hebben we nog kledingstukken die niet meer gedragen worden omdat er een scheur of vlek in zit of omdat er knopen ontbreken. Bepaal zo goed mogelijk hoe groot de kans is dat je deze kledingstukken zult repareren voor je ze apart legt. Ben je eigenlijk niet van plan om er op korte termijn iets aan te doen dan zal het op lange termijn vast ook niet gebeuren, weg ermee dus!

De kledingstukken die bij stapel "opruimen" liggen kun je nu netjes indelen. Zorg voor een praktische indeling. Leg bijvoorbeeld je meest gebruikte kleding op een plank op de juiste hoogte (ongeveer tussen je knie en schouders), zodat je zonder moeite en een bende te creëren je iets kunt pakken. Het hangt van de grootte van je kast af of je seizoenskleding laat staan of verplaatst. Als je ruimte hebt, kun je eventueel alle seizoenskleding in een doos in je kast stoppen. Persoonlijk vind ik dat een kast een nette uitstraling heeft als je 1 soort kledinghangers gebruikt. Ik hang het liefst zo veel mogelijk op. Het is de moeite waard om te kijken naar handige opbergsystemen (van de ikea), bijvoorbeeld voor broeken. Deze geweldige systemen kunnen echt enorm schelen. En tenslotte, ik ben een fan van mandjes. Ondergoed, sokken, pyjama’s, t-shirts, hemden, sjaaltjes etc. kunnen allemaal netjes in een mandje opgeborgen worden. Heb je weinig ruimte in je kast maar wel ruimte in je kamer voor een ladekast, dan zou ik dit zeker aanraden voor al dat laatst genoemde. 


Al een jaar of 2 vouw ik t-shirts en hemden op de konmari manier. Het is heel simpel, i.p.v. alles op elkaar te stapelen, leg ik alles verticaal in een mand. Ik heb geen ladekast dus kunnen die mandjes zo op een plank. Je kunt nu makkelijk de gewenste shirt of kleur hemd pakken. Je kast blijft echt heel lang netjes. Zoek via google "konmari folding".


Kies een "goede doel" waar je de weg te geven kleding aan kunt schenken. Je kunt het natuurlijk ook aan familie of vrienden geven. Maak je kast af door geurzakjes op te hangen. Blijf je kast bijhouden zo voorkom je dat je over een maand weer opnieuw moet beginnen.

Tip: Zelf bewaar ik oude ondergoed en sokken voor de vakanties. Ik doop het om tot wegwerp ondergoed. Toen we nog met de auto naar Marokko reisden, had ik standaard een pakketje oude kleding en handdoeken voor onderweg, met name voor de kinderen. Na het opfrissen gooide ik het meteen weg in een prullenbak. Als je op bestemming aankomt hoef je niet meteen te beginnen met een berg was.

Geen opmerkingen :